Efterfrågan stärks i verkstadsindustrin
Rapportperioden för Q3 2025 visar flera tydliga tecken på att verkstadsindustrin är på väg in i en starkare fas. Efterfrågan förbättras gradvis, den organiska tillväxten stärks och konkurrensbilden förändras när nya tullstrukturer omformar spelplanen – särskilt inom fordons- och lastbilssegmentet. I denna insikt lyfter vi de viktigaste observationerna från perioden och vad de kan betyda framåt.

Rapportsäsongen för det tredje kvartalet har sammantaget varit något bättre än väntat och med en tydlig bredd på den positiva sidan. En klar majoritet av bolagen har överträffat förväntningarna på justerat rörelseresultat, vilket markerar det starkaste utfallet på flera år. Trots de bättre utfallen har detta inte lett till några större estimatrevideringar. Ser man till helheten ligger förväntningarna i stort sett stilla. Det är däremot fortsatt stor skillnad mellan stora och mindre bolag. Likt tidigare är det de större bolagen som i huvudsak behåller sina estimat, medan vi fortsatt ser nedrevideringar bland de mindre.
I verkstadssektorn syns fortsatta tecken på att konjunkturen har vänt upp och att efterfrågan gradvis förbättras. Industrirelaterad verksamhet visar tydligare återhämtning och sektorn som helhet levererar nu successivt starkare organisk försäljningstillväxt. Samtidigt finns det skillnader inom segmentet där vissa aktörer tar tydligt större del av förbättringen, medan andra utvecklas mer i linje med det breda marknadsläget. Orderläget för lastbilar är fortfarande dämpat i Europa och Sydamerika, men Nordamerika har varit något starkare. Tariffer fortsätter dessutom att vara ett tydligt hinder för lönsamheten i fordonsrelaterade delar av sektorn, medan verksamheter med större mixbidrag och hög serviceandel står emot bättre. Den nya amerikanska tullstrukturen träffar hela värdet på färdiga importerade lastbilar, samtidigt som tidigare tullar på metaller och komponenter ligger kvar. Det gör att tillverkare med lokal produktion i USA blir relativvinnare eftersom de undviker det nya kostnadspåslaget. De aktörer som däremot producerar större volymer i Mexiko blir relativförlorare, då de riskerar betydligt högre total tullbelastning även om vissa undantag kan sökas. Detta skiftar konkurrensbilden tydligt mot amerikanskt producerade fordon framåt.
"Riktningen blir tydligare och ger oss bättre förutsättningar att tänka framåt." - Nicklas Bergström

På totalnivå är den aggregerade vinsttillväxten fortfarande negativ jämfört med föregående år, men trendriktningen går nu åt rätt håll. Sekventiellt pekar utvecklingen uppåt, vilket styrker bilden av att botten är passerad. Det innebär att året vi befinner oss i ser ut att bli ett år med låg men positiv vinsttillväxt, medan nästa år förväntas ge en tydligare acceleration, något min kollega Kristian Witte har skrivit om tidigare. Prognoser bör som alltid tolkas med viss försiktighet, men det viktiga är att riktningen nu skiftar.
Senaste marknadsinsikter
Följ med i våra analyser och trender.
Få insikter i din brevlåda
Vi delar våra tankar – så du kan fatta tryggare beslut.




