Bolagsstyrning

Vår bolagsstyrning är utformad för att säkerställa en hållbar och långsiktig värdeskapande utveckling för aktieägare, medarbetare, kunder och samhälle. Styrningen grundas i gällande lagstiftning, tillämpliga regler och bygger på öppenhet, ansvar och hållbarhet.

Intern kontroll & riktlinjer

Styrelsen har det yttersta ansvaret för bolagets riskorganisation och att verksamheten bedrivs med god intern kontroll. Detta säkerställs genom tre funktioner – oberoende granskning, övervakning och kontroll samt risk och regelefterlevnad. Styrelsen har risk- och compliance-avdelningarna, externa revisorer samt internrevision till sitt förfogande och vars uppgifter är att kontrollera att av styrelsen utfärdade riktlinjer och gällande lagstiftning efterlevs.

I enlighet med styrelsens riktlinjer skall Bolagets verksamhet bedrivas på ett etiskt ansvarsfullt och professionellt sätt samt följa gällande regler för verksamheten och styrelsen förutsätter att verksamheten beaktar konsekvenser som kan uppstå ur ett risk- och compliance-perspektiv vid affärsbeslut.

Den interna kontrollen har som syfte att se till att relevanta risker identifieras, mäts och kontrolleras. Detta ställer krav på en effektiv organisation och förvaltning av verksamheten samt en tillförlitlig rapportering.

Riskkontroll & Compliance

Hantering av olika former av risker är en integrerad del av Consensus verksamhet.

Riskansvarig bevakar och följer upp verksamhetens risker. Risker sammanställs, kvantifieras och bolagets samtliga risker beräknas. Riskansvarig rapporterar direkt till styrelsen samt VD.

Compliance kontrollerar att bolaget följer gällande lagstiftning samt de av styrelsen eller VD givna reglerna. Regler för värdepappersmarknaden, penningtvätt, kommission, finansiell rådgivning och marknadsföring är centrala regelområden.

Compliance rapporterar direkt till styrelsen samt VD.

Extern Riskkontroll

Carolina Jansson, FCG AB,

carolina.Jansson@fcg.se

+46 72 379 38 05

Internrevisor, MOORE KLN AB

Christoffer Tveit

christoffer.tveit@moorekln.se

+46 721 83 36 72

Ersättningspolicy

Information om ersättningar i Consensus Asset Management AB (publ) 2015

Consensus Asset Management AB (Consensus) är värdepappersbolag som står under tillsyn av Finansinspektionen.

Consensus erbjuder genom sin verksamhet tjänster inom kapitalförvaltning, värdepappershandel och corporate finance med målsättningen att erbjuda sina kunder kvalitativa tjänster inom dessa områden med goda förutsättningar till en god avkastning och värdetillväxt. Verksamheten bedrivs med ett uttalat mål att ha en hög servicenivå gentemot alla kunder.

Kompetenta och engagerade medarbetare är betydande till att skapa värde för Consensus kunder och därmed bidra till bolagets långsiktiga utveckling och Consensus verkar i en marknad om stark konkurrens om kvalificerad personal.  Bolaget har utifrån detta fastställt riktlinjer för en generell ersättningspolicy för bolagets anställda och Consensus ersättningsmodells huvudsyfte är att att stödja en långsiktig utveckling av bolaget och värdeskapande för bolagets kunder.

Styrelsen i Consensus har beslutat en ersättningspolicy som reglerar fasta och rörliga ersättningar till personalen. Policy gäller för ersättningssystem hos Consensus och gäller för samtliga anställda. Instruktionen utgår från artikel 27 i den delegerade förordningen till MiFID 2 samt från Finansinspektionens föreskrifter FFFS 2017:2 om ersättningssystem i värdepappersbolag.

Ersättningspolicyn i Consensus har innan den antogs av styrelsen lämnats till bland annat funktionerna för kontroll av risk, regelefterlevnad liksom till VD för synpunkter och kommentarer. Innan beslut om större förändringar av policyn fattas ska synpunkter inhämtas från åtminstone de funktionerna i företaget. Styrelsen har det övergripande ansvaret för att ersättningspolicyn tillämpas och följs upp. Styrelsens beslut ska beredas av en VD som utsetts av styrelsen att ansvara för detta

Mångfaldspolicy för styrelsen

Bolaget ska när det tillsätter styrelseledamöter beakta en bred uppsättning egenskaper och kunskaper. Tanken med detta är att styrelsen ska ha ett brett perspektiv vid diskussioner och fattande av beslut avseende Bolaget.

Intressekonflikter och Incitament

Consensus Asset Management AB (Consensus) arbetar löpande med att identifiera och eliminera intressekonflikter genom införande av regler och uppbyggnad av kontrollsystem för att kunder ska kunna känna sig trygga i sina affärer med bolaget. Olika parter på en marknad strävar efter att tillvarata sina egna intressen.

Olikheten i behov, mål och intressen är ett viktigt skäl till att marknader finns och fungerar. Intressekonflikter behöver inte vara skadligt i sig men kan uppkomma när någon har flera olika motstående intressen att tillvarata samtidigt. Risken för hur intressekonflikter uppstår påverkas av hur verksamheten är organiserad och hur regler och kontrollsystem är beskaffade. Värderingar och normer påverkar kontrollmiljön och möjligheten att hantera intressekonflikter.

Enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden ska Consensus vidta alla rimliga åtgärder för att identifiera sådana intressekonflikter som uppstår vid tillhandahållandet av investerings- och sidotjänster och förhindra att kunders intressen påverkas negativt av uppkomna intressekonflikter. För att undvika och hantera intressekonflikter har Consensus bland annat fastställt interna instruktioner och etiska riktlinjer. Consensus har också fastställt policy för hantering av intressekonflikter, av vilken det bland annat framgår att det åligger varje anställd hos Consensus att identifiera förekomsten av eventuell intressekonflikt inför erbjudande av tjänst till kund och att tillse att affär inte genomförs som medför intressekonflikt. Ingen anställd får hantera affärer där den anställde eller närstående person har intressen som kan leda till en intressekonflikt.

En struktur för ansvarsfördelning och styrning för att undvika intressekonflikter har upprättats inom Consensus genom åtskillnad av olika funktioner i bolaget.  ”Kolliderande” sälj- och/eller köpuppdrag” vad avser värdepappersaffärer har, vid arrangerande av egna strukturerade produkter samt vid rådgivning av fonder där ersättningsnivåerna kan skilja sig åt, identifierats särskilt som områden där intressekonflikter skulle kunna uppstå.

För fullständig information om bolagets policy för hantering av intressekonflikter, erhålls sådan genom att kunden ifråga efterfrågar fullständig information av Consensus, exempelvis hos kundens personliga rådgivare.

Incitament

Consensus har avtal med depåbank och externa leverantörer. Consensus får i samband med detta viss ersättning från depåbank och leverantören. I normalfallet 25-75 % av erlagda courtage och fondavgifter samt 100 % av fast och resultatbaserad avgift. Ersättningen är utformad på ett sådant sätt att kundernas intressen tillvaratas.

Beträffande strukturerade produkter erhåller Consensus en ersättning som varierar mellan olika produkter. Arvodet är normalt 0,1-1,2 % per år av produktens pris. Arvodet bestäms vid affärstillfället och då rådande affärsläge och ska bland annat täcka kostnader för riskhantering, produktion och distribution. Exempel på kostnadsberäkning: Om den genomsnittliga ersättningen per år uppgår till 0,5 % och produktens livslängd är 4 år utgår ett arvode om (4*0,5 %) x nominellt belopp. En investering om 1 miljon kr har då ett arrangörsarvode om 20 000 kr. Obligationen belastas inte med några löpande årliga avgifter.

För närmare information vad som gäller beträffande incitament erhålls sådan genom att kunden ifråga efterfrågar sådan information av Consensus, exempelvis hos kundens personliga mäklare.

Ansvarsförsäkring

Consensus har ansvarsförsäkring hos f n IF Skadeförsäkring AB. Försäkringen inkluderar bl a verksamhetsansvar med 10 000 000  kr per skada dock maximerat till två gånger försäkringsbeloppet och professionsansvarsförsäkring där försäkringsbeloppet per skadehändelse är 10 000 000 kr maximerat till fem gånger försäkringsbeloppet under avtalstiden.

Team

Styrelse

Vi är en grupp passionerade och erfarna yrkesverksamma inom kapitalförvaltning och rådgivning.

Martin Ringberg
Styrelseordförande

Martin kommer närmast ifrån Nordnet Bank där han var Sverigechef under 6 år. Dessförinnan erfarenhet från SEB där Martin hade flertalet ledande befattningar inom Wealth Management och Försäkring. Utbildning: Civilekonomexamen från Stockholms Universitet. Övriga uppdrag: Styrelseledamot i MAMM Invest AB och privat investerare.

Claes-Göran Nilsson
Styrelseledamot

Huvudägare i Nilhome AB och delägare i Ripam Invest AB även grundare av Nilörngruppen AB. Antal styrelseuppdrag: 8.

Anders Dalborg
Styrelseledamot

Har bred kompetens inom fastigheter från Savills och Panreal Property, finansiering, Corporate Finance och affärsutveckling av ägarledda bolag.

Anders Hedin
Styrelseledamot

Koncernchef, huvudägare och ingående i styrelsen i Hedin Mobility Group AB och i Hedin Group AB. Antal styrelseuppdrag: 67.

Monica Elgemark
Styrelseledamot

Har stor erfarenhet och hög kompetens från tillväxt inom B2B, har varit ansvarig för Oneflows globala marknadsstrategi, Nordnets marknadsföring och försäljning samt för den digitala tillväxten inom Swedbank.